Ahmad, Roisul Huda (2024) EFEKTIVITAS CHANNEL YOUTUBE PP AL IHYA ULUMADDIN SEBAGAI MEDIA DAKWAH. Other thesis, Universitas Nahdlatul Ulama Al Ghazali.
HALAMAN DEPAN.pdf
Download (897kB)
BAB 1.pdf
Download (268kB)
BAB 2.pdf
Download (129kB)
BAB 3.pdf
Restricted to Registered users only
Download (55kB) | Request a copy
bab 4.pdf
Restricted to Registered users only
Download (380kB) | Request a copy
bab 5.pdf
Download (66kB)
DAFTAR PUSTAKA.pdf
Download (134kB)
LAMPIRAN.pdf
Download (436kB)
SKRIPSI FULL AHMAD ROISUL HUDA-OK.pdf
Restricted to Registered users only
Download (1MB) | Request a copy
Abstract
Sejalan dengan perkembangan teknologi, media dakwah mengalami perubahan dan semakin maju, Kegiatan dakwah di era sekarang ini sudah memanfaatkan perkembangan teknologi. segala macam informasi sekarang bisa diakses dengan mudah melalui media sosial, media sosial merupakan media yang dijadikan sumber informasi terbesar bagi masyarakat untuk memenuhi rasa ingin tahunya, salah satunya adalah YouTube, YouTube kini menjadi salah satu platform yang digandrungi oleh seluruh kalangan mulai dari anak – anak hingga dewasa, dengan fitur audio visualnya YouTube dapat menarik penonton dengan caranya tersendiri.
Pondok Pesantren Al Ihya Ulumaddin merupakan salah satu Lembaga yang memanfaatkan YouTube sebagai media dakwah. Oleh karena itu penulis tertarik untuk melakukan penelitian berjudul ”Efektivitas Channel YouTube PP Al Ihya Ulumaddin Sebagai Media Dakwah” Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas penggunaan YouTube sebagai media dakwah dalam konteks pondok pesantren, dengan fokus pada dampaknya terhadap pemahaman, perasaan, sikap, perilaku, dan keterlibatan masyarakat dalam dakwah Islam. Metode penelitian yang digunakan adalah analisis kualitatif terhadap data yang dikumpulkan melalui wawancara dan observasi terhadap penonton YouTube Pondok Pesantren Al Ihya Ulumaddin.
Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwasannya penggunaan YouTube sebagai media dakwah bagi Pondok Pesantren Al Ihya Ulumaddin telah dinilai efektif karena penonton mampu menerima materi dakwah yang disampaikan melalui media YouTube , penonton juga menimbulkan adanya perubahan sikap dan tindakan setelah menonton konten dakwah pada Channel YouTube PP Al Ihya Ulumaddin.
===========================================================================
In line with technological developments, da'wah media are changing and becoming more advanced. Da'wah activities in the current era are taking advantage of technological developments. all kinds of information can now be accessed easily through social media, social media is the media that is used as the biggest source of information for the public to fulfill their curiosity, one of which is YouTube, YouTube has now become a platform that is loved by all groups starting from children to adults, with its audio-visual features YouTube can attract viewers in its own way.
Al Ihya Ulumaddin Islamic Boarding School is one of the institutions that uses YouTube as a medium for preaching. Therefore, the author is interested in conducting research entitled "The Effectiveness of the PP Al Ihya Ulumaddin YouTube Channel as a Da'wah Media". This research aims to evaluate the effectiveness of using YouTube as a da'wah media in the context of Islamic boarding schools, with a focus on its impact on understanding, feelings, attitudes, behavior, and community involvement in Islamic da'wah. The research method used is qualitative analysis of data collected through interviews and observations of Al Ihya Ulumaddin Islamic Boarding School YouTube viewers.
The results of this research reveal that the use of YouTube as a da'wah medium for the Al Ihya Ulumaddin Islamic Boarding School has been considered effective because the audience is able to accept the da'wah material delivered through YouTube media, the audience also causes changes in attitudes and actions after watching the da'wah content on the PP Al Ihya Ulumaddin YouTube Channel.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | Ahmad Roisul Huda (201311001) |
Uncontrolled Keywords: | Efektifitas, YouTube , Dakwah Effectiveness, YouTube, Da'wah |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BL Religion |
Divisions: | Fakultas Keagamaan Islam (FKI) > Prodi Komunikasi Penyiaran Islam (KPI) |
Depositing User: | Teguh Wibowo |
Date Deposited: | 29 May 2024 11:54 |
Last Modified: | 29 May 2024 11:54 |
URI: | http://eprints.unugha.ac.id/id/eprint/292 |